fredag, maj 11, 2007

We grew up way too fast

Det kändes som om det vore dags att uppdatera. Rubriken skulle vara "God, it's good to be alive", men det kändes inte bra. Just nu är jag rätt upprörd på Gud. Well, hypotetiskt. Jag är inte religös, men om jag vore det. Lite agnostisk ilska, liksom

If I don't see the morning
That's OK; they're pretty boring
See you tomorrow afternoon

Sju arbetsdagar kvar till sista skoldagen. Sen två veckor lov. Sen studenten. Och Maj 30 är det studentskivan, och jag har fortfarande nio biljetter kvar att sälja. Det är inte helt omöjligt att jag till slut tvingas köpa dem själv, vilket är ganska dyrt, och en aning förudmjukande. Problemet är liksom att folk under 18 inte är välkomna och folk över 20 är inte intresserade av att komma, vilket gör målgruppen väldigt smal. Jag känner massor av människor som blir arton månader, veckor, eller rent av dagar, efter studentskivan. Men det hjälper ju föga.

30 Maj, Riddarkällaren, 100 kronor. 18 i dörren. Köp en biljett och rädda Nyllet från förudmjukelse och fattigdom! Hyllningsdikter utlovas!


I övrigt har jag varit på lajv. Det blir nog inget Elerialajv i höst för min del, så nu blir det ett uppehåll från Eleria på ett tag. Om jag kommer i höst blir det som Gråsvärd, och annars får väl det spelas i vår.


Annars har veckan präglats av oro för Ahlberg. Det är obehagligt att han inte ser det vi ser, allt som han säger och gör som är... läskigt. Det är ännu mer obehagligt att ett dussin människor uttryckt sin oro, men att han totalt verkar blunda för det. Till och med när Kevin hälsade från FRI så möttes det av kylig skepsis. Ett dussin människor som aldrig är helt överens om någonting alls är plötsligt överens om att något inte står rätt till, och han reagerar inte alls på det. Han verkar mest bli irriterad. Om ett dussin vänner och bekanta sa till mig att de var oroade över något jag höll på med så skulle jag åtminstone ta det som en varning. Om Ahlberg nu inte går för långt i sin jakt på religion så går han i alla fall för långt i sin framställning av vad han gör. Om tolv personer är orade som är det antingen något som är fel, eller så är det något som verkar väldigt fel.

Kanske behöver Ahlberg bara redogöra för saker på ett annat sätt. Men han kallar andra troende i andra religioner för hedningar, berättar att syndare är mindre värda, prisar Gud och Jesus när helst han får chansen... Han verkar se det som någon sorts substitut för hans dåliga självförtroende, vilket är ganska vansinnigt.
Vi har ju funnits här hela tiden, och till skillnad från Gud så kan man ha en ömsesidig konversation med oss. Gud tenderar att vara oförskämt tyst när man pratar med honom. Men oss har han minsann knappt pratat med. Trots att vi försöker. Sist Ahlberg öppnade upp sig var för många, många år sedan när han satte sig på en parkbänk och gråtandes beklagade sig över sitt liv. Och det var så länge sedan att det inte längre räknas.

Ja, hej och hå. Det är inte lätt alla gånger. Men det är Stormbrygganmöte imorgon. Alldeles för tidigt på dagen, egentligen. Jag vill sova ut!

Förövrigt går jag fan med i SSU nu. Något måste ju göras mot dessa verklighetsfrämmande borgare! "Folk är inte förbannade på SL:s priser, utan på att de inte kommer i tid". Er... Jo. Vi är visst förbannade på priserna. Jätteförbannade. Jag är fan mer förbannade på priserna än på förseningarna. Höjer de priserna så ska de höja studiebidraget. Och ge oss bidrag på sommaren också.
När jag blir statsminister, då jävlar...


Förövrigt pratar jag med mig själv när jag är ensam hemma. Och sjunger för mig själv. Ganska ofta, egentligen.

2 kommentarer:

Halte Penning sa...

Jag tänkte kommentera något du skrivit speciellt men jag kom inte på något. Men sen tänkte jag, du blir nog mer taggad att uppdatera oftare om du får fler kommentarer. Det blev inte så jävla lyckat i alla fall.

Puss.

Sonja sa...

Pwah, vad har hänt med Ahlberg egentligen? Snart är det sommarlov. Och medeltidsvecka!