torsdag, maj 11, 2006

I read about the afterlife, but I never really lived

Som en sorts protest mot att ingen annan verkar blogga ordentligt just nu så tänkte jag börja blogga ordentligt. Jag är alternativ; Go me!

För några månader sedan la jag till Last.fm lista i sidfoten på bloggen. Det var det enda stället den fick plats på. Scrolla till botten för att se vad jag lyssnat på de senaste minuterna. Kombinationen av musiktips från Linn och från Amanda har gjort att det förtillfället mest syns Fall Out Boy (Emo med growlande!) och Taking Back Sunday där nere. Växlat med den alternativrock, punkrock och emorock som jag redan kände till, som typ Saves the Day, Autopilot Off, Something Corporate, Flogging Molly och sånt.

Watching your radiant features
Lit up by a passing car

Watching your radiant features
In the headlights of a passing car

Jag har också lyckats skriva lite egna låttexter, främst i kombination med Tid av Oro. I bilen hem och sånt. Och i duschen. Inget som rinnande vatten när man vill vara kreativ. Ovanstående stycke är det dock den enda texten i sitt slag; övriga texter är lajvsånger. Dessutom är ovanstående text ganska nedklippt. Det där är det enda jag är riktigt nöjd med.

Ut genom Dödsrikets portar
Dess vakter jagar mig allt fortare
Jag ska finna vägen hem
Jag ska finna livet åter

För varje skratt jag inte skrattat
Varje sorg jag ej begråtit
För den flickan som jag saknar
För varje vän jag ej förlåtit

Jupp, jupp. Förutom ovanstående ballad om att resa tillbaka till livet skrev jag en liten men ganska mäktig bondevisa, inspirerad av Odalbonden, av Erik Gustaf Geijer. Vi har litteraturhistoria i Svenskan, nämligen. Det är lite läskigt att jag faktiskt fattat tycke för en del klassisk poesi. Poesi ska vara tråkigt, åtminstone poesi från Upplysningen och Romantiken. Faktiskt.

Fortsätter ha långsamma men intressanta diskutioner med Elsa via Noshörningens ganska klumpiga system för PM.

Imorgon (Senare idag...) tar jag och vilar upp mig från min förkylning. För jag är faktiskt sjuk. Och det är skönt med lite ledighet. Men nu ska jag nog faktiskt gå och äta något, och sedan måste jag rota fram någonting att läsa.

Inga kommentarer: