tisdag, november 13, 2007

It’s just pictures in my head

Typiskt dålig morgon. Min klockradio har varit trasig i flera år, och av någon anledning hade jag glömt mobilen på ljudlös. När mobilen är på ljudlös är alarmfunktionen bara ett sätt att få mobilen att göra absolut ingenting alls vid ett väldigt speciellt klockslag.

Jag vaknade en kvart innan bussen skulle gå, och det tar runt fem minuter att gå till stationen. Som tur var hade jag sinnesnärvaro nog att dra på mig varma kläder, för jag äger för tillfället ingen varm jacka (därav en Nyllet Makeover på G). Jag ryckte åt mig min bag och prisade min egen genialitet och min förmåga att omedvetet se in i framtiden, för jag hade kommit ihåg att lägga över ny musik till min uråldriga mp3-spelare. Till saken hör att jag glömt det varje kväll i flera månader. På 628:an grävde jag fram den och sjönk ner i sätet till The Prodigals. Med Happy Man i hörlurarna var jag snart på toppenhumör igen. Jag satt på bussen och kom på en massa ämnen och sånt jag borde blogga om. Dessa har jag olyckligtvis glömt bort.
Men jag fick en ordentlig frukost, i form av mackor och energidryck ur Universitetets automater. Dessutom var den nya lektorn en kul prick.

"Om den här salen hade haft ett fönster, och om den befunnit sig i centrala Wittenberg, och om året hade varit 1517; ja, då hade vi kunnat se Martin Luther spika upp sina 95 teser"

It’s just pictures in my head
Graffiti on a wall
Some are washed away with rain
‘til they’re hardly there at all

När jag stod och väntade på bussen så stod Fågelmannen och joggade på bänken, utan den cykelhjälm han väldigt ofta bär trots att han aldrig tycks cykla. Helt klart en av Åkersbergas roligare eccentriker. Crazy Cat Lady brukar inte göra något oväntat, hon håller sig till att prata om sina katter i alla situationer. Pensionärer, fjortisar, psykfall och alkolister; det är Åkersberga, det! Alkolister fyller dessutom en viktig samhällsfunktion som lagens väktare. Dagtid är Åkersbergas polisstation väldigt underbemannad. Nattetid är den visserligen inte underbemannad, men det beror på att den inte är bemannad alls. Då finns närmaste polis typ 20 minuter bort, om de åker fort, inte är upptagna och kommer på momangen.

Då är det tur att Åkersbergas eget A-team, eller A-lag som man säger i Sverige, stoppar rån, mord och annat obehagligt. Faktiskt, de gör sånt. Inte alltid framgångsrikt, men det gör inte precis polisen heller. Möjligen brukar inte poliser bli skjutna i benen lika ofta, jag har ingen statistik på det.

Tunnan på fredag, Kärlekskalas på lördag

Bah, minus för att vandra i cirklar på samma ringlande stig kring samma ouppnåliga mål. Det har ju gått ett jävla år!

Inga kommentarer: